Nieuwe attractie van 25
miljoen in 1998 in gebruik
Efteling
bouwt overdekte achtbaan
Bron: Brabants Dagblad 12 nov. 1996
Door Nico Snels
KAATSHEUVEL - De Efteling gaat een overdekte achtbaan bouwen. Op 15
februari moet de eerste spa de grond in. De nieuwe attractie zal in 1998
gaan draaien. Het Kaatsheuvelse recreatiepark investeert 25 miljoen gulden
in de rollercoaster in het donker. De achtbaan komt op het huidige parkeerterrein
Noord, in de hoek achter het café-restaurant en Carnaval Festival.
Over naam en thema hult de directie zich nog in stilzwijgen. "De thematiek
zal aansluiten bij een bestaand sprookje", is het enige wat directeur
exploitatie A. van Daele hierover op dit moment kwijt wil. Ontwerp en creatieve
uitwerking zijn van de hand van T. van de Ven.
Volgens Van Daele is uit eigen onderzoek van de Efteling gebleken dat er
vooral onder de jeugdige doelgroep van 13 tot 20-jarige bezoekers behoefte
bestaat aan een dergelijke 'thrill-ride'.
Het 25 meter hoge gebouw met koepeldak wordt gezet door een combinatie
van twee aannemers, te weten Heijmans uit Rosmalen en IBC uit Best. De
rollercoaster zelf wordt, evenals de Python destijds, geleverd door Vecoma
uit Vlodrop (Noord-Limburg) dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling en
de bouw van achtbanen.
Pagina 18:
Efteling krijgt donkere
roller-coaster in navolging van andere pretparken
'De
enige attractie die nog ontbreekt'
Door Nico Snels
KAATSHEUVEL - De enige attractie die nog ontbreekt in het arsenaal
van de Efteling. Zo beschouwt directeur A. van Daele de donkere rollercoaster
die het Kaatsheuvelse park nu toch gaat realiseren. Eerdere plannen om
de bestaande Python om te bouwen tot een superachtbaan gingen vanwege de
hoge kosten niet door. Gekozen werd uiteindelijk voor een geheel nieuwe
baan.
Want een affiche zonder een zogenoemde dark/thrill ride in het aanbod
kan tegenwoordig eigenlijk niet meer. Onder meer Disneyland Parijs (met
Space Mountain), het Duitse Phantasialand en ook Bobbejaanland bij Turnhout
gingen de Efteling al voor. In ons land was attractiepark Hellendoorn met
de Rioolrat de eerste, en tot dusver enige, donkere achtbaan.
Maar die in Kaatsheuvel zal, zo verzekert Van Daele, met geen enkele andere
te vergelijken zijn. Thema, creatieve uitwerking en effecten met geluid,
licht, temperatuur en geur zullen de rollercoaster met een speciale Efteling-saus
overgieten. Ontwerper Ton van de Ven heeft daarvoor een, nog niet prijsgegeven,
bestaand sprookje als basis genomen.
Ook de vormgeving van het gebouw is bedacht door de creatieve man van de
Efteling. Blikvanger aan de buitenkant wordt het ronde koepeldak met schubben
en staketsels. Vanaf de bovenste ring zal onafgebroken water naar beneden
stromen op de onder gelegen groene aankleding.
Onder de grond
De keus voor een overdekte achtbaan is, afgezien van de behoefte bij
de jongere parkbezoekers, mede bepaald door de strenge milieu-eisen van
geluid. Van Daele: "Van geluidoverlast zal hierdoor geen sprake zijn".
Ook voor wat betreft de maximaal toegestane hoogte van het gebouw blijft
de Efteling binnen het bestemmingsplan. "We gaan nu gewoon een stukje
onder de grond met de attractie." Op deze manier wordt een vrijstellingsprocedure,
en daarmee de kans op eventuele bezwaren, vermeden.
De rollercoaster, die 25 miljoen gaat kosten, krijgt een capaciteit van
zo'n 2000 bezoekers per uur. Er wordt gereden vanaf twee perrons met maximaal
vijf treintjes. Een ritje zal ruim anderhalve minuut duren. Weliswaar zonder
loopings, maar met hoge snelheid in het pikkedonker. "Die wordt echter
door twee of drie impulsen met licht en beeld onderbroken", tilt Van
Daele alvast een tipje van de sluier op.
Het gebouw zal een oppervlakte van ongeveer 3000 vierkante meter (50 x
60 meter) in beslag nemen. De plaats van de nieuwe attractie is parkeerterrein
Noord aan de Horst. "De ingang komt tussen het café-restaurant
en Carnaval Festival te liggen. We willen tegelijkertijd de hele gevel
van het plein Noord mee aanpakken en een uitstraling geven die meer bij
de Efteling past dan nu het geval is."
Met het bouwrijp maken van het terrein wordt binnenkort al begonnen om op 15 februari het officiële startsein voor de nieuwbouw te kunnen geven. De oplevering staat gepland op 1 januari 1998. "We hebben dan ruimschoots de tijd om de baan te testen, zodat de nieuwe coaster meteen bij aanvang van het seizoen '98 kan rijden", zo stelt directeur Van Daele.