|
In
1953 werd er al hard gewerkt aan het kinderspoor zoals de ansichtkaart
hiernaast laat zien. Het landschap waarin de treinen rijden is nog niet
klaar en ook aan de tekeningen op het station ontbreekt nog het nodige.
De treinen zijn niet het model dat vanaf 1954 werd gebruikt. Het kinderspoor
werd in 1954 geopend. Het was gelegen in de speeltuin. Kinderen tot 12
jaar konden in kleine locomotiefjes rondrijden op de spoorbaan door een
miniatuur landschap compleet met kasteel, tunnel, overweg, molen, boerderijen
en akkers. Aan alles was gedacht. Op de akkers groeide het koren dat in
de molen gemalen zou worden. Het nabijgelegen molenaarshuisje was te herkennen
aan de molenstenen die tegen de gevel stonden. Het tafereel werd het gehele
jaar door bekeken door een ooievaar die hoog op zijn nest zat. Terwijl
de kinderen hun rondje maakten konden de ouders wat drinken in het stations
koffiehuys dat tegenover het station van het kinderspoor lag.
De
baan maakte twee cirkels. om van de grote cirkel op de kleine te komen
passeerde je een kruising. In de jaren 70 is het traject aangepast waardoor
er twee lussen ontstonden. Hierdoor kom de kruising komen te vervallen
waardoor de vele botsingen tot het verleden ging behoren. Halverwege de
jaren 80 werd de Europalaan aangelegd. Deze weg werd parallel aan de oude
europaweg aangelegd en kwam 20 meter op het grondgebied van de Efteling
te liggen. Ook het kinderspoor moest hierdoor enkele meters inleveren en
zo werd onder andere het molenaarshuisje afgebroken. In 1990 werd de speeltuin
grotendeels afgebroken en deels verplaatst om plaats te maken voor het
lavenlaar. Hierdoor kwam het kinderspoor in een uithoek te liggen, achter
de muren van het Lavenlaar. In 1991 werd naast het kinderspoor het nieuwe
magazijn gebouwd. Om dit mogelijk te maken werd de tunnel van het kinderspoor
afgebroken en werd het kinderspoor terrein weer wat smaller. Zoals wel
duidelijk is uit dit verhaal waren de jaren 90 niet bepaald de beste jaren
voor het kinderspoor. Het spoor werd dan ook na het seizoen 1999 afgebroken.
Het
afbreken betekende echter niet het einde van het kinderspoor, integendeel.
Het kinderspoor werd geheel verniewd en kreeg een nieuwe bestemming: aan
de oever van de gondolettavijver. Om dit mogelijk te maken werd een gedeelte
van de vijver ingedamd. De baan werd een stuk langer. Vele dingen bleven
hetzelfde, de treintjes, de overweg, de ooievaar, de stem met "per coupé
mogen slechts 2 kinderen mee" en de spreuken in het station. Er waren echter
ook vele veranderingen. Was de oude baan helemaal in Anton Pieckstijl uitgevoerd,
nu werd het Pieck blauw grotendeels vervangen door het groen van huisjes
nagebouwd van de Zaanse schans. Het nieuwe station kreeg een torentje met
stationsklok en van een van de Anton Pieck figuurtjes die als tekening
op de muren van het station te bewonderen zijn staat nu zelfs een schitterend
uitgevoerd standbeeld op het stationsplein. De Anton Pieck tekening met
een silhouet van treintjes die vroeger de rand van het dak sierde is nu
in het naambord van het stations teruggekeerd. Het bordje "langzaam binnen
rijden" met het mannetje erop is helaas niet teruggekeerd. Ook het stations
koffiehuys staat nog op de oude plek maar het zou een goed idee zijn dit
ook naar het kinderspoor te verplaatsen zodat de ouders weer rustig een
kopje koffie kunnen drinken terwijl de kinderen rondrijden op het kinderspoor.
![]() Standbeeld voor het station |
![]() Station |
![]() |
![]() |