Kinderspoor

Kinderspoor in aanbouw, 1953In 1953 werd er al hard gewerkt aan het kinderspoor zoals de ansichtkaart hiernaast laat zien. Het landschap waarin de treinen rijden is nog niet klaar en ook aan de tekeningen op het station ontbreekt nog het nodige. De treinen zijn niet het model dat vanaf 1954 werd gebruikt. Het kinderspoor werd in 1954 geopend. Het was gelegen in de speeltuin. Kinderen tot 12 jaar konden in kleine locomotiefjes rondrijden op de spoorbaan door een miniatuur landschap compleet met kasteel, tunnel, overweg, molen, boerderijen en akkers. Aan alles was gedacht. Op de akkers groeide het koren dat in de molen gemalen zou worden. Het nabijgelegen molenaarshuisje was te herkennen aan de molenstenen die tegen de gevel stonden. Het tafereel werd het gehele jaar door bekeken door een ooievaar die hoog op zijn nest zat. Terwijl de kinderen hun rondje maakten konden de ouders wat drinken in het stations koffiehuys dat tegenover het station van het kinderspoor lag.

Boerderij, hooiberg, molenaarshuisje en molenDe baan maakte twee cirkels. om van de grote cirkel op de kleine te komen passeerde je een kruising. In de jaren 70 is het traject aangepast waardoor er twee lussen ontstonden. Hierdoor kom de kruising komen te vervallen waardoor de vele botsingen tot het verleden ging behoren. Halverwege de jaren 80 werd de Europalaan aangelegd. Deze weg werd parallel aan de oude europaweg aangelegd en kwam 20 meter op het grondgebied van de Efteling te liggen. Ook het kinderspoor moest hierdoor enkele meters inleveren en zo werd onder andere het molenaarshuisje afgebroken. In 1990 werd de speeltuin grotendeels afgebroken en deels verplaatst om plaats te maken voor het lavenlaar. Hierdoor kwam het kinderspoor in een uithoek te liggen, achter de muren van het Lavenlaar. In 1991 werd naast het kinderspoor het nieuwe magazijn gebouwd. Om dit mogelijk te maken werd de tunnel van het kinderspoor afgebroken en werd het kinderspoor terrein weer wat smaller. Zoals wel duidelijk is uit dit verhaal waren de jaren 90 niet bepaald de beste jaren voor het kinderspoor. Het spoor werd dan ook na het seizoen 1999 afgebroken.

Nieuwe kinderspoor in 2000Het afbreken betekende echter niet het einde van het kinderspoor, integendeel. Het kinderspoor werd geheel verniewd en kreeg een nieuwe bestemming: aan de oever van de gondolettavijver. Om dit mogelijk te maken werd een gedeelte van de vijver ingedamd. De baan werd een stuk langer. Vele dingen bleven hetzelfde, de treintjes, de overweg, de ooievaar, de stem met "per coupé mogen slechts 2 kinderen mee" en de spreuken in het station. Er waren echter ook vele veranderingen. Was de oude baan helemaal in Anton Pieckstijl uitgevoerd, nu werd het Pieck blauw grotendeels vervangen door het groen van huisjes nagebouwd van de Zaanse schans. Het nieuwe station kreeg een torentje met stationsklok en van een van de Anton Pieck figuurtjes die als tekening op de muren van het station te bewonderen zijn staat nu zelfs een schitterend uitgevoerd standbeeld op het stationsplein. De Anton Pieck tekening met een silhouet van treintjes die vroeger de rand van het dak sierde is nu in het naambord van het stations teruggekeerd. Het bordje "langzaam binnen rijden" met het mannetje erop is helaas niet teruggekeerd. Ook het stations koffiehuys staat nog op de oude plek maar het zou een goed idee zijn dit ook naar het kinderspoor te verplaatsen zodat de ouders weer rustig een kopje koffie kunnen drinken terwijl de kinderen rondrijden op het kinderspoor.
 


Standbeeld voor het station

Station