Sinds 1953 zijn er wel enkele aanpassingen gedaan aan het Kinderspoor. Tot in de jaren 70 bestond de baan uit twee grote ovalen waarbij vlak na het station een kruising was om van de ene ovaal op de andere te komen. Hierdoor was het mogelijk dat de treinen botste. Later heeft men het spoor aangepast tot het huidige traject. In 1989 heeft De Efteling enkele meters van haar grondgebied ingeleverd voor de verbreding van de Europalaan. Deze meters gingen direkt ten koste van het Kinderspoor waarvan dan ook twee boerderijen zijn gesloopt (een langwerpige parallel aan de weg en een vierkante links achter het station). In 1992? is er bij ingang Noord een nieuw magazijn gebouwd. Om dit magazijn te kunnen bouwen is de tunnel van het kinderspoor afgebroken en is het spoor langs het magazijn gelegd.
In 1995? is er een nieuwe pop gemaakt die de spoorbomen opent. Deze pop ziet er wel hetzelfde uit als de oude versie. Het hoofd van deze pop (ook van de oude versie) is gemodeleerd naar Peter Reijnders.
In 1998 moest het kinderspoor weer enkele meters inleveren voor de dienstweg die nu rondom de noord en westkant van het park ligt. Hierdoor kwam het spoor enkele meters verder van de lavenmuur te liggen.